Vajinismus Genel Tanımı

Cinsel ilişki sırasında ağrı, acı ve tedavi süreci

Vajinismus Genel Tanımı

Vajinismus Nedir?

Vajinismus, vajina girişindeki kasların istemsizce kasılması sonucu düzgün cinsel birlikteliğin gerçekleşememesine verilen ad’dır. Vajinismus, ilk çiftler için geceden itibaren büyük bir sorun olabilildiği gibi, beraber her cinsel birleşememe durumu da vajinismus olarak tanımlanmamalıdır.

Vajinismus sorununda vajina girişini çevreleyen kasların tamamen istemsiz bir şekilde kasılması sonucunda penisin vajinaya girememesi ve cinsel birliktelik isteniyor olsa dahi ortaya çıkabilmektedir.

Vajinismus’un Nedenleri

Öncelikle vajinismusun isteğe bağlı olmadığı bilmek gerekmektedir. Vajinismusun temelinde yatan neden genellikle tam olarak tespit edilememekle beraber aşağıdaki farklı durumlar vajinismusa neden olabilir:

• Cinsel taciz veya istismara uğranmış olmak ya da cinsel istismara tanık olmak
  • Vajinal mantar enfeksiyonlar
  • Travmalı doğum veya jinekolojik işlem
  • Genel anksiyete durumu
  • İlk cinsel ilişkinin aşırı ağrılı olacağına inanmak
  • Fiziksel travma durumu
  • Stresten kaynaklanan durumlar
  • Vulvar vestibülit denilen, klinik net bulgular ve bununla birleşme esnasında ağrıya neden olabilecek durumlar
  • Aile içi şiddete maruz kalma durumları
  • Eşler arası güven kaybı sonucu yaşanan durumlar
  • Kontrolü kaybetme korkusu sonucu çıkan durumlar
  • Cinsel olarak yetersiz olma hissinin verdiği nedenler

Vajinismus ve Belirtileri

Vajinismus ve belirtileri genellikle psikolojik nedenler dolayısıyla ortaya çıkan bir hastalıktır. İlk kez cinsel birliktelik yaşayacak kadınlarda görülebileceği gibi aktif cinsel hayatı olan kadınlarda da görülebilmektedir.

Primer vajinismus; daha önce cinsel birliktelik yaşamamış kadınlarda görülür. Sekonder vajinismus; daha önce cinsel birliktelik yaşamış fakat sonrasında gelişen olaylardan dolayı cinsel ilişkiye girememe durumudur (doğum travması, eşler arası uyumsuzluk, psikolojik).

Vajinismusun Belirtileri Aşağıdakiler Gibidir;

• İlişkiye girmekten korkma durumu
  • Penisin vajinaya giriş anı duyulan aşırı ağrı durumu
  • Penisin vajinaya girememesi durumu

Vajinismus Tanı Yöntemleri

Vajinismus tanılarının, altta yatan nedenleri farklı olsa da çoğunlukla psikolojik nedenlere bağlı olarak açıklanabilecek bir hastalıktır. Ağrılı cinsel ilişkilerin tamamının nedeni bu hastalığın nedeni değildir. Bu nedenle yukarıda belirtiler ortaya çıktığında doğru bir tanı konarak doğru tedavinin uygulanabilmesi için doktora başvurmak gerekmektedir.Doktorunuz tarafından bilginiz alındıktan sonra öncelikle jinekolojik bir muayene yapılır ve vajinismus tanısının konulması halinde veriler araştırılır. Hastada eşlik eden depresyon ve anksiyete bozukluğu gibi sorunlarda varsa, ilk önce bu sorunlar ilgili doktor tarafından çözüme kavuşturulur.

Vajinismus Tedavi Yöntemleri

Vajinismus hastalığı tedavi yöntemlerinde genellikle hastalık psikolojik sebeplere bağlı ise kendi kendine tedavi edilebilecek bir hastalık değildir. Hasta mutlaka eşi ile birlikte başvuru yapmaları önemlidir. Başvuru yapan çiftin yaşadıkları ortam ve birbirleriyle olan ilişkileri gibi aile öyküleri detaylı şekilde alınır.Sonrasında hastaya jinekolojik muayene yapılarak diğer problemlere bağlı etkenler araştırılır. Fiziksel detaylı muayene sonrasında ailenin de durumu göz önünde bulundurularak kişiye özel bir tedavi planı yapılır.

Eşi ile birlikte cinsel terapi seansları düzenlenebilmektedir. Vajinismus tedavisinde davranışsal diğer terapiler uygulanabilmektedir. Vajinismus hastaları, doğru tedavi yöntemleriyle cinsel efsaneler, mitler nedeniyle oluşan gereksiz kaygı ve gereksiz korkuyu kolaylıkla yenebilir ve daha sağlıklı bir cinsel hayata sahip olabilirler.

Ayrıca vajina girişini rahatlatacak egzersizler ve uygulamalar tavsiyeler verilebilir.

Vajinismus çiftler için bir aile problemi olarak ele alındığında, eşler arasındaki uzaklaşma, isteksizlik durumuna neden olmaktadır. Vajinismus’ta tıbbi yardım almaktan çekinilmesi neticesinde, uzun süre yapılan denemeler sonucunda cinsel ve duygusal travmalara sebep olabilmektedir. Uzun süre boyunca tedavi edilemeyen vajinismus hastalığı vakaalarında, erkeğin ilgili algısı değişerek cinselllikte  bazı sertleşme bozuklukları ortaya çıkabilmektedir.